طرز تهیه آبگوشت کلم قمری همدانی با کشک

آبگوشت کلم قمری همدانی با کشک یکی از غذاهای محلی همدان و کرمانشاه است. آبگوشت از دیرباز یکی از غذاهای اصیل و خوشمزه و سالم ایرانی بوده و هست. نه‌تنها تهیه این غذا راحت و آسان می‌باشد بلکه از ارزش غذایی فراوانی برخوردار است و این غذا را به‌عنوان یک غذای کامل می‌توان محسوب کرد. این غذا که نه‌تنها پروتئین و هیدرات‌کربن و چربی موردنیاز بدن را تأمین می‌کند چون معمولاً ایرانی‌ها به همراه آن سبزی و یا پیاز میل می‌کنند این امر موجب تأمین ویتامین و مواد معدنی موردنیاز بدن و موجب جذب هر چه بیشتر مواد فوق می‌گردد.

طرز تهیه آبگوشت کلم قمری همدانی با کشک

یکتا مگ | سرویس آشپزی – آبگوشت کلم‌قمری با کشک یکی از غذاهای سنتی استان همدان است. این غذا به دلیل داشتن کلم و کشک دارای کلسیم بالایی است و گوشت و نخود این غذا آن را ازنظر غذایی و وجود پروتئین غنی‌تر می‌کند.

طرز تهیه آبگوشت کلم قمری با کشک

این آبگوشت‌های خوشمزه را بپزید و از طعم آن لذت ببرید.‌

مواد لازم برای آبگوشت کلم قمری :‌

مواد لازم مقدار
گوشت آبگوشتی ۵۰۰ گرم
کلم‌قمری ۱ عدد
نخود ۱ پیمانه
سیب‌زمینی ۲ عدد
پیاز ۱ عدد
زردچوبه و فلفل به مقدار لازم
کشک ۱ پیمانه
روغن به مقدار لازم
سیر ۲ حبه

 

طرز تهیه آبگوشت کلم قمری:

  1. پیاز را نگینی خردکنید و در روغن سرخ‌کنید. در حین سرخ شدن زردچوبه و فلفل را به آن اضافه کنید. گوشت را به آن اضافه کرده و نخود خیس‌خورده را هم اضافه کنید و با آب بگذارید بپزد.
  2. اگر آب این مخلوط کم بود، دو تا سه لیوان آب روی آن بریزید. در تابه دیگری سیب‌زمینی و کلم‌ها را پوست بگیرید و در کمی روغن تفت بدهید.
  3. سپس آن‌ها را در یک ساعت پایانی پخت، به آبگوشت اضافه کنید. بعد از آن‌که آبگوشت پخت و جا افتاد، سیر را بکوبید و با کشک مخلوط‌کنید و روی آن بریزید. سپس آن را سرو کنید و به شیوه همه آبگوشت‌ها با نان ترید شده میل کنید.‌

آبگوشت کلم قمری

نکاتی برای پخت آبگوشت کلم:

  • قبل از اینکه آبگوشت را از روی شعله بردارید مقداری از سیب‌زمینی را له کنید و در آب آن بریزید اجازه بدهید کمی بجوشد تا آب غلیظ‌تر و خوشمزه‌تر باشد هر چه آب آبگوشت کمتر باشد خوشمزه‌تر است.
  • نکته‌ای که در مورد انتخاب کلم‌قمری باید رعایت کنید این است که کلم‌قمری ترد و نرم و بدون الیاف و سفت و خشک باشد و با این اوصاف وقتی پخته می‌شود شبیه به سیب‌زمینی شده و می‌توانید آن را با نخود و لوبیا و سیب‌زمینی با گوشت‌کوب بکوبید و در کنار آب‌گوشت بر سر میز غذا بگذارید.
  • می‌توانید از برنج به‌جای سیب‌زمینی در تهیه آبگوشت کلم‌قمری استفاده کنید.
  • گوشت آبگوشتی حتماً ماهیچه و سردست همراه بااستخوان باشد.
  • حتماً کلم‌قمری را قبل از پختن باید سرخ‌کنید.
  • زمان تفت دادن نعناع حواستان باشد که نعناع نسوزد.
  • خانم‌های شاغل با خیال راحت این غذا را در آرام‌پز بگذارند و هنگامی‌که از سرکار برمی‌گردند غذای تازه و گرم و آماده را نوش جان کنند.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید