نحوه کاشت تره در گلدان و شرایط آبیاری و نگهداری از آن

روش های مختلفی برای کاشت تره در گلدان وجود دارد و این گیاه را میتوان به صورت کاشت بذر و قلمه زنی کاشت. برای کاشت تره در گلدان شرایط آبیاری و نگهداری از آن که در ادامه بیان می شود را رعایت کنید.

نحوه کاشت تره در گلدان و شرایط آبیاری و نگهداری از آن

یکتا مگ | سرویس گیاهان و حیوانات – افراد بسیاری تمایل به کاشت و پرورش سبزیجات و گیاهان خانگی دارند. تره یکی از سبزیجات خوشمزه و پرکاربرد در آشپزی ایرانی است. از خواص تره ارگانیک می‌توان به درمان بواسیر و دفع سنگ کلیه اشاره کرد. در این مقاله با کاشت تره در گلدان بیشتر آشنا خواهیم شد.

آنچه در این مطلب می خوانید:

روش کاشت تره در گلدان

گیاه تره را می‌توان به دو طریق پرورش داد: کاشت بذر و قلمه زدن

۱) کاشت بذر تره

در این روش نکات زیر را مدنظر داشته باشید:

  • یک ماه پیش از شروع فصل سرما، بذر تره را در گلدان بکارید. برای کاشت بذر تره در فضای باز، بهتر است تا فرارسیدن هوای گرم صبر کنید.
  • اگر آب‌وهوای محل سکونتتان گرم است، بذرها را پس از اتمام فصل تابستان بکارید.
  • بهترین دما برای جوانه زدن بذر بین ۶۰-۷۰ درجه فارنهایت (۱۵-۲۱ درجه سانتی‌گراد) است؛ اما می‌توانید بذرها را در محدوده دمای ۵۰-۸۵ درجه فارنهایت (۱۰ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد) نیز پرورش دهید.
  • بذرها را در عمق نیم سانتیمتری خاک بکارید و آن‌ها را درجایی گرم و در معرض نور غیرمستقیم قرار دهید.
  • بسته به شرایط آب‌وهوایی، بذرها طی ۱ تا ۲ هفته جوانه می‌زنند؛ زمانی که به‌اندازه ۵ الی ۸ سانتی‌متر رشد کردند، می‌توانید آن‌ها را به گلدان اصلی منتقل کنید.

۲) کاشت تره از طریق قلمه

این روش شایع‌تر و آسان‌تر است. بدین منظور نکات زیر را مدنظر داشته باشید:

  • یک دسته گیاه تره پیدا کنید.
  • گیاه را به‌خوبی آب‌داده تا خاک اطراف آن نرم شود.
  • بدون آنکه به ریشه و پیاز گل آسیب برسانید، کناره‌های گیاه را حفر کنید.
  • به‌آرامی چند گیاه کوچک و نورسته را از دسته اصلی جدا کنید.
  • گلدانی را انتخاب کنید که حداقل ۲۰ سانتی‌متر عرض و عمق داشته باشد. در چنین گلدانی می‌توان ۵ تا ۶ گیاه نورسته را در کنار هم کاشت.
  • شما می‌توانید در فصل بهار، اواخر تابستان و در پاییز، گیاه تره را قلمه بزنید.

شرایط موردنیاز برای کاشت تره در گلدان

برای کاشت تره در گلدان، شرایط زیر را به خاطر داشته باشید:

محل مناسب کاشت تره

گیاه تره به نور مستقیم آفتاب (حداقل شش ساعت) نیاز دارد. از این رو گلدان را در محلی آفتاب‌گیر قرار دهید.

خاک مناسب برای پرورش سبزی تره

از خاکی سبک، متخلخل و پر منفذ برای رشد گیاه استفاده کنید. برای تقویت خاک می‌توان به آن کود ریزمغذی یا حیوانی نیز اضافه کرد.

آبیاری تره در گلدان یا باغچه

به‌طور منظم گیاه را آب بدهید. خاک همیشه باید کمی مرطوب باشد. به یاد داشته باشید که گلدانی با زهکشی مناسب انتخاب کنید تا در زمان آبیاری، آب کاملاً از گلدان خارج شود.

نکته: در زمستان یا در هوای مرطوب، میزان آبیاری را کاهش دهید.

کاشت تره در گلدان

نحوه مراقبت از گیاه تره

کاشت تره در گلدان شرایط و مراقبت های خاصی دارد و ازآنجایی‌که مواد مغذی موجود در خاک در اثر آبیاری به‌مرورزمان کاهش می‌یابند، مهم است که هرازگاهی از کودهای ارگانیک یا غیر آلی برای تغذیه و تقویت خاک استفاده کنید.

در صورت مشاهده برگ‌های زرد و پژمرده آن‌ها را جدا کنید.

آفات و بیماری‌های شایع مانند کنه تارعنکبوتی، خستر آردپوش، حشره لاک زا، شته و مگس سپید می‌توانند روی این گیاه تأثیر بگذارند. در صورت مشاهده چنین مواردی، هر هفته تا زمان از بین رفتن مشکل، از حشره کش‌های خانگی و غیر سمی استفاده کنید.

زمان و نحوه برداشت گیاه تره

پس از کاشت تره در گلدان میتوان پس از سه الی چهار هفته و زمانی که ارتفاع گیاه به بیش از ۱۵ سانتی‌متر برسد، آماده برداشت خواهد بود. توجه داشته باشید که به هنگام برداشت، بگذارید حداقل ۵ سانتی‌متر از گیاه دست‌نخورده باقی بماند.

سخن آخر

اگر از آن دسته افراد علاقه‌مند به کاشت و پرورش سبزیجات در خانه هستید و از خوردن میوه‌ها و سبزیجات سالم و ارگانیک لذت می‌برید، پیشنهاد می‌کنیم مطالب قسمت گیاهان و حیوانات را مطالعه کنید و لطفاً نظرات و پرسش‌های خود را درباره این مقاله با ما و دیگر مخاطبان به اشتراک بگذارید.

منبع: balconygardenweb

1 نظر

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید