شکستگی کشکک زانو چه علائمی دارد و روش های درمان آن چیست؟

شکستگی کشکک زانو یک شکستگی در کشکک یا کاسه زانو می‌باشد، کشکک یک استخوان کوچکی است که در جلوی زانوی شما قرار دارد. از آنجایی که کشکک به‌عنوان یک محافظ برای مفصل زانو شما عمل می‌کند، در صورت افتادن مستقیم روی زانوی خود یا برخورد آن به داشبورد در تصادف وسیله نقلیه، در معرض شکستگی است. شکستگی کشکک زانو یک آسیب جدی است که می‌تواند صاف کردن زانو یا راه رفتن را دشوار یا حتی غیرممکن کند.

برخی از شکستگی‌های ساده را می‌توان با استفاده از گچ یا آتل تا زمان بهبودی استخوان درمان کرد؛ اما در بیشتر شکستگی‌های کشکک، تکه‌های استخوان هنگام آسیب از جای خود خارج می‌شوند. برای این شکستگی‌های پیچیده‌تر، جراحی برای بازیابی و تثبیت کاسه زانو و امکان بازگشت عملکرد مورد نیاز است. این مشکل یکی از بیماری های زانو می‎باشد که نیاز به درمان دارد.

شکستگی کشکک زانو

یکتا مگ | سرویس سلامت – کشکک یک استخوان کوچکی است که در جلوی مفصل زانو قرار دارد «جایی که استخوان ران و ساق پا (درشت‌نی) به هم می‌رسند» از زانو محافظت می‌کند و ماهیچه‌های جلوی ران را به استخوان درشت‌نی متصل می‌کند.

انتهای استخوان ران و قسمت‌های زیرین کشکک با ماده‌ای صاف به نام غضروف مفصلی پوشیده شده است. این غضروف به استخوان‌ها کمک می‌کند تا زمانی که زانوی خود را حرکت می‌دهید، به‌راحتی در امتداد یکدیگر سر بخورند.

کشکک زانو یا استخوان پاتلا (patella) که به اسم کاسهٔ زانو نیز شناخته می‌شود یکی از سه استخوان سازندهٔ زانو است که شکلی مثلثی از زاویهٔ روبروی زانو دارد. این استخوان در قسمت جلوی زانو قرار گرفته و از ساختارهای درونی زانو در مقابل نیروهای خارجی محافظت می‌کند. درصورتی‌که نیروی فیزیکی از بیرون زانو به آن وارد شود، کشکک زانو این نیرو را به خود جذب کرده و از انتقال آن به ساختارهای درونی‌تر مانند غضروف‌ها یا استخوان‌های درشت‌نی و ران جلوگیری می‌کند و به این طریق از آسیب بخش‌های درونی‌تر ساختارهای زانو جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، بخش درونی این استخوان با غضروف پوشیده شده که کمک می‌کند تا هنگام خمیدگی زانو، استحکام کافی داشته باشد. اتصال تاندون‌ها و رباط‌های مختلف به کشکک زانو باعث می‌شود تا این ساختار نقش بسیار مهمی در کاهش استرس و نیرو در بین قسمت بالا و پایین پا و مفصل زانو داشته باشد.

شکستگی کشکک زانو یکی از مشکلاتی است که این استخوان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و یک درصد از کل آسیب‌های اسکلتی در انسان‌ها را به تود اختصاص می‌دهد. کشکک زانو بسته به‌شدت نیروی واردشده نمی‌تواند به‌صورت جزئی یا کامل شکسته شود. در شکل‌های مختلف شکستگی ممکن است این استخوان تنها دچار مو برداشتن شود یا اینکه به چندین تکهٔ جدا از هم تبدیل شود که می‌تواند فرد را دچار درد شدیدتری کند. تشخیص نوع آسیب کشکک زانو ازاین‌جهت دارای اهمیت است که نوع درمان را تعیین می‌کند.

آنچه در این مطلب می خوانید:

علائم شکستگی کشکک زانو

اولین و معمول‌ترین علائم شکستگی کشکک زانو شامل درد و ورم موضع آسیب است. در این حالت قسمت جلوی زانو حالت بادکرده دارد که با لمس موضع دچار درد می‌شود.

سایر علائم شکستگی کشکک زانو شامل موارد زیر هستند:

  • احساس درد هنگامی‌که پا در هر دو جهت ممکن برای زانو حرکت داده می‌شود
  • کبودی در محل ضربه یا اطراف آن
  • ناتوانی در باز کردن کامل زانو
  • ناتوانی در باز نگه‌داشتن زانو و حفظ ساختار پا در راستای مستقیم
  • ناتوانی در راه رفتن
  • ایجاد شکل غیرطبیعی در زانو از جمله در بخش مقابل آن
  • حساسیت مفصل زانو به لمس

نحوه تشخیص شکستگی کشکک زانو

در ابتدا پزشک بررسی‌هایی کلی از محل و نوع آسیب خواهد کرد. در این مراحل سؤالاتی مانند نوع و محل ضربه از فرد آسیب‌دیده پرسیده می‌شود. تست‌هایی مانند بررسی بازهٔ حرکتی زانو و توانایی باز کردن کامل آن نیز انجام می‌شوند تا نوع احتمالی آسیب زانو مشخص شود. وجود علائم اولیهٔ شکستگی کشک زانو در انتخاب نوع روش تشخیص قطعی مؤثر است. اگرچه از ردی علائم موجود، از جمله تغییر شکل در مقابل زانو که نشان از چندتکه شدن استخوان کشکک زانو دارد و نیز کاهش بازهٔ حرکتی زانو می‌توان تا حدودی از شکستگی کاسهٔ زانو آگاه شد اما تشخیص قطعی این مسئله با روش‌های تصویربرداری صورت می‌گیرد.

نحوه تشخیص شکستگی کشکک زانو

این روش‌ها شامل موارد زیر هستند:

تصویر اشعهٔ ایکس از زانو

در این حالت ممکن است تصاویر از زوایای مختلفی از کاسهٔ زانو گرفته شوند که نوع و شدت آسیب را به‌دقت مشخص می‌کنند.

تصویربرداری سی‌تی‌اسکن CT Scan

معمولاً این تصویربرداری لازم نیست اما در موارد بسیار محدودی ممکن است پزشک به این نوع تصویربرداری نیاز داشته باشد

تصویربرداری MRI

این نوع تصویربرداری بیشتر برای تشخیص آسیب ‌بافت‌های نرم است. در این حالت می‌توان آسیب به تاندون‌ها یا رباط‌های مرتبط با کشکک زانو را مشاهده و بررسی کرد.

روش‌های درمان شکستگی کشکک زانو

به‌طورکلی زمانی که شکستگی کشکک زانو جزئی باشد و این استخوان به چندتکهٔ جدا از هم تبدیل نشده و به‌صورت یکپارچه باقی‌مانده باشد معمولاً نیازی به جراحی نیست. در این حالت فرد قادر است تا پای خود را به‌صورت آزادانه به سمت بالا و مستقیم باز و بسته نماید. برای بهبود آسیب‌های جزئی ایجادشده معمولاً از آتل‌ها و ابزاری که این استخوان را برای مدت محدودی به‌صورت ثابت نگه دارد استفاده می‌شود.

جراحی شکستگی کشکک

درصورتی‌که شکستگی کشکک زانو شدید باشد و این استخوان به چند قطعهٔ جدا از هم تبدیل‌شده باشد نیاز به جراحی برای بهبود آن وجود دارد. در این حالت قطعات مختلف استخوان کشکک با پیچ، پین و سیم‌های مخصوص به هم متصل شده و ساختار یکپارچهٔ کشکک زانو تشکیل می‌شود.

بنا بر موارد ذکرشده، درصورتی‌که آسیبی فیزیکی به مقابل زانو وارد شود و علائم مختلف شکستگی کشکک زانو بروز کنند لازم است تا برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه شود. آسیب این استخوان می‌تواند با آسیب سایر بخش‌های زانو مانند رباط‌ها یا تاندون‌ها در ارتباط باشد و درمان به‌موقع و مناسب آن بر درد و ورم زانو بی افزاید.

دیه شکستگی کشکک زانو چقدر است؟

شکستن کشکک ۸دردصد دیه دارد درصورت التیام بصورت معیوب ۱۰ درصد تعیین می شود

نصب ابزار ارتوپدی ۲درصد ارش دارد. اسیب به نسوج نرم زانو ۱تا ۲درصد ارش دارد.

بیشتر بخوانید: کیست بیکر چیست

سخن آخر

مدت‌زمان بهبودی پس از شکستگی کشکک به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

  • شدت آسیب شما
  • درمان شما جراحی یا غیر جراحی بوده است
  • زمان لازم برای توان‌بخشی

مدت‌زمان بهبودی پس از شکستگی کشکک

اکثر بیماران می‌توانند در عرض 3 تا 6 ماه به فعالیت‌های عادی خود بازگردند. برای بیماران با شکستگی‌های شدید، بازگشت به فعالیت ممکن است بیشتر طول بکشد.

پزشک شما ممکن است برای کمک به محافظت از زانوی شما و جلوگیری از مشکلات بعدی، تغییراتی در سبک زندگی شما پیشنهاد دهد. این ممکن است شامل پرهیز از فعالیت‌هایی باشد که شامل خم شدن یا چمباتمه زدن مکرر زانو می‌شود. از بالا رفتن از پله‌ها یا نردبان نیز باید اجتناب شود.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید