زمان فروش و قیمت هر برگه سهام عدالت مشخص شد

زمان فروش و قیمت هر برگه سهام عدالت پس از موافقت آیت‌الله خامنه‌ای با آزاد سازی سهام عدالت اعلام شد و هر سهام‌دار می‌تواند با مراجعه به سامانه سهام عدالت سهام خود را به فروش برساند.

"<yoastmark

یکتا مگ | سرویس خبر – زمان فروش و قیمت هر برگه سهام عدالت با اعلام علی آقا محمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام مشخص شد وی افزود کدهای سهام‌داران عدالت آماده است، زیرا صاحبان سهم هستند و می‌توانند معامله انجام دهند و شورای عالی بورس هفته آینده زمان فروش سهام عدالت را تعیین می‌کند.

آنچه در این مطلب می خوانید:

سهام عدالت چیست؟

در سال ۱۳۸۴ و در پی تفسیر جدید رهبر جمهوری اسلامی ایران از اصل ۴۴ قانون اساسی، سیاست‌های کلی اصل ۴۴ ابلاغ شد. اصل ۴۴ خصوصی‌سازی برخی فعالیت‌های اقتصادی را مجاز می‌شمرد.

یکی از این موارد «گسترش مالکیت در سطح عموم مردم به‌منظور تأمین عدالت اجتماعی» بود که شعار محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری وقت بود.

با آن تفسیر و این ابلاغیه و مجوز رهبر ایران، دولت تصویب کرد که سهام ۴۹ شرکت دولتی مشمول اصل ۴۴ قانون اساسی را در چارچوب سهام عدالت و با اهداف «تأمین عدالت اجتماعی»، «فقرزدایی» و «گسترش سهم بخش تعاون در اقتصاد ایران» به مشمولان این طرح واگذار کند.

هر چند که قرار بود شش دهک درآمدی نخست جامعه مشمول این طرح شوند اما در عمل دهک‌های درآمدی به کنار گذاشته شد و دهک‌های جمعیتی مبنای عمل به این قانون شدند به این معنا که فارغ از درآمد افراد، گروه‌های شغلی و صنفی و … مشمولان طرح واگذاری سهام عدالت قرار گرفتند.

بر اساس این طرح مشمولان ابتدا ۵۰۰ هزار تومان و بعد تا یک‌میلیون تومان سهام عدالت در اختیارشان قرار گرفت، هزینه خرید این سهام از محل سود سهام کسر شد تا افراد مشمول طرح که در ۱۸ مرحله شناسایی‌شده بودند و تعداد آن‌ها به روایتی تا ۴۶ میلیون نفر می‌رسید، صاحب سهامی شوند که نمی‌دانستند دقیقاً سهام چه شرکتی است و البته اجازه خرید و فروش آن را هم نداشتند.

زمان فروش و قیمت هر برگه سهام عدالت

علی آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در برنامه گفتگوی ویژه خبری گفت: پس از ابلاغ رهبر معظم انقلاب، زمان فروش و قیمت هر برگه سهام عدالت که تاکنون سازوکاری برای معامله نداشته به‌صورت شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی که سهام آن به‌صورت تجمیعی است وارد بورس و قابل‌خرید و فروش می‌شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: به برخی از سهم‌ها نیز اجازه داده‌شده است اگر می‌خواهد عضو شرکت‌های سرمایه‌گذاری نباشد سهام شرکت‌های اصلی را داشته باشد.

آقامحمدی گفت: البته عضویت در شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی ممکن است ارزشمندتر باشد.

وی افزود:‌ هرکدام از سهام به پنجاه میلیون سهم تقسیم می‌شود و سهام را به‌صورت سبد سهم به متقاضیان سهام شرکت‌های اصلی می‌دهند.

چگونگی ورود خود به بازار سرمایه

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بابیان اینکه مردم برای سود بلندمدت سهام عدالت، خود را در قالب شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی نگه‌دارند گفت:‌ البته اگر کسی بخواهد سهام خود را بفروشد می‌تواند.

 آقامحمدی افزود: مردم می‌توانند برای چگونگی ورود خود به بازار سرمایه به شرکت‌های مشاوره سرمایه‌گذاری یا تعاونی‌های سهام عدالت مراجعه کنند.

وی گفت: چون سهام عدالت کوچک است برای سبد گردان به‌صرفه نیست به آن‌ها ورود کند، اما اگر خانواده‌هایی سهام خود را تجمیع کنند مبلغ قابل‌توجهی می‌شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی یک‌میلیون عضو و سرمایهٔ 15 هزار میلیارد تومانی دارند که می‌توانند کارهای زیادی انجام دهند و از صندوق توسعه ملی وام بگیرند و وارد توسعه کشور شوند.

 آقا محمدی گفت: البته عملکرد شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به حرفه‌ای بودن مدیران آن بستگی دارد.

وی افزود: اکنون 300 هزار میلیارد تومان با ورود سهام عدالت به بازار سرمایه، وارد زندگی آن‌ها شده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بابیان اینکه روزانه دست‌کم 10 هزار میلیارد تومان در بازار ثانویه خرید و فروش انجام می‌شود گفت:‌ مردم در قالب سهام، ارزش دارایی‌های خود را به علت تورم از دست نمی‌دهند.

 آقا محمدی افزود: در سال دو میلیون و 500 هزار میلیارد تومان در بورس معامله می‌شود و بورس نقدپذیر شده است.

وی گفت: سه میلیون و 300 هزار میلیارد تومان در بورس اوراق تهران و 640 هزار میلیارد تومان در فرابورس، ارزش بازار سرمایه است.

عضویت قطعی در سامانه سهام عدالت

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: سهام‌داران عدالت زمانی که در سامانه سهام عدالت عضویت خود را قطعی کردند کد بورسی برای بورس دریافت می‌کنند البته چه در این سامانه ثبت نام کنند یا نکنند عضو شرکت استانی هستند، اما اگر می‌خواهند سهام شرکت‌های اصلی را دریافت کنند باید در سامانه سهام عدالت ثبت نام قطعی کنند.

 آقا محمدی گفت: کدهای سهام‌داران عدالت آماده است، زیرا صاحبان سهم هستند و می‌توانند معامله انجام دهند.

وی افزود: شورای عالی بورس هفته آینده زمان فروش سهام عدالت را تعیین می‌کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی که 50 درصد ارزش سهام خود را پرداخت کرده‌اند کل سهم یک‌میلیون تومانی را دارند، اما افراد دیگر بر اساس سهم پرداخت‌شده نصف ارزش سهام یا بیشتر را دارند.

 آقا محمدی افزود: اکنون ارزش سهام یک‌میلیون تومانی حدود 15 میلیون تومان است.

ورود سهام عدالت به بازار سرمایه نقد شوندگی آن را افزایش می‌دهد

وی بابیان اینکه ورود سهام عدالت به بازار سرمایه نقد شوندگی آن را افزایش می‌دهد گفت: شرکت‌هایی که اکنون بورسی نیستند زمانی که وارد بورس می‌شوند افزون بر شفاف شدن آن‌ها می‌توانند برای گرفتن تسهیلات از بانک‌ها سهام خود را به‌جای وثیقه در گرو آن‌ها قرار دهند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: حدود 74 هزار شرکت شناسنامه‌دار فعال در کشور وجود دارد که چهار هزار شرکت بیش از 100 نفر نیروی کار دارد.

 آقا محمدی گفت:‌ اگر از این چهار هزار شرکت 100 شرکت وارد بورس شوند تحول بزرگی در این بازار ایجاد می‌شود.

ورود بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی و بیمه‌ها به بورس

وی افزود: اکنون بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی و بیمه‌ها شرکت‌های خود را وارد بورس کرده‌اند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ممکن است تعداد محدودی از شرکت‌ها سهامشان امکان عرضه مستقیم در بورس را نداشته باشند، اما برخی شرکت‌ها در این زمینه افراطی عمل می‌کنند که با ورود سهام عدالت به بورس جلوی این مسئله گرفته‌شده است.

آقامحمدی افزود: با ورود سهام عدالت به بورس، اقتدار این بازار بیشتر و شورای عالی بورس حاکمیتی شد که باید قواعد خود را بر این بازار اعمال کند.

وی گفت: در سبد سهام عدالت 49 شرکت بورسی و تعدادی نیز در حال بورسی شدن هستند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: شرکت‌های بزرگ دیگر معنا ندارد برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها مراجعه کنند بلکه باید از بازار بورس تغذیه شوند و اگر این اتفاق بیفتد منابع بانک‌ها به اقشار ضعیف و متوسط جامعه اختصاص می‌یابد.

 آقا محمدی گفت: با توجه به اینکه از 80 میلیون جمعیت ایران 60 میلیون نفر عضو بورس شده‌اند شرکت‌های خدمات آموزشی و دانش‌بنیان باید وارد عرصه آموزش و کسب درآمد از این ظرفیت شوند.

وی افزود: بورس ما اکنون از نظر نیروی انسانی بورس خوب، ‌ جوان و با سوادی است، اما مرزهای ناشناخته زیادی مانند بورس کالا و انرژی دارد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: با ورود سهام عدالت به بورس همه ساختارهای این بازار گسترش می‌یابد و 108 کارگزاری آن بیشتر می‌شود، زیرا وقتی نیاز ایجاد می‌شود بازار سرمایه به‌سرعت خود را منطبق می‌کند.

قیمت هر برگه سهام عدالت چقدر است

هر چند پیش‌تر قیمت سهام عدالت ۵ میلیون تومان و در پایان سال گذشته نزدیک به هشت میلیون تومان اعلام‌شده بود، رئیس سازمان خصوصی‌سازی ارزش این سهام را در شرایط کنونی ۱۱ میلیون نفر اعلام کرده است.

 به‌این‌ترتیب هر سهم یک‌میلیون تومانی ارزشی برابر با یازده میلیون تومان را تجربه کرده است.

آیا همه سهام عدالت یازده میلیون تومانی دارند؟

طبق آخرین آمار اعلامی رئیس‌کل سازمان خصوصی‌سازی گفته است: دو دهک کمیته امداد و سازمان بهزیستی برگه سهام یک‌میلیونی دارند و غیرازآن، ۲۵ میلیون نفر برگه‌های سهام عدالت ۵۳۲ هزارتومانی و ۱۰ میلیون نفر برگه‌های سهام ۴۷۸ هزارتومانی در اختیاردارند که البته ارزش هریک از این سهام حدود ۱۱ برابر شده است و برای دارنده سهام عدالت یک‌میلیون تومانی در سه سال گذشته ۵۰۰ هزار تومان سود واریزشده است.

بر اساس آخرین اعلام صورت گرفته ۳۶ شرکت بورسی و ۱۴ شرکت غیر بورسی شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت هستند که سود این شرکت‌ها طی سه سال گذشته به خزانه واریزشده و سازمان خصوصی‌سازی هم در سه مرحله سود سهام عدالت را به مردم واگذار کرده است. زمان فروش و قیمت هر برگه سهام عدالت

پیش از این دارندگان سهام عدالت در سه مرحله سود سهام عدالت دریافت کرده‌اند. سود مرحله اول برای هر سهم یک‌میلیونی ۱۵۰ هزار تومان، در مرحله دوم ۱۷۵ هزار تومان و مرحله سوم ۲۰۵ هزار تومان بود. سومین مرحله واریز سود سهام عدالت در اسفندماه سال گذشته صورت گرفت.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید