برنامه تازه برای پیشگیری و درمان سرطان دهانه رحم در جهان

در سازمان بهداشت جهانی برنامه تازه برای پیشگیری و درمان سرطان دهانه رحم در جهان برنامه ریزی شده است و این سازمان در تلاش از تا بانوان را از خطر ابتلا به این بیماری محافظت کند.

سرطان دهانه رحم (Cervical Cancer) نوعی سرطان است که از دهانه رحم شروع می شود . دهانه رحم یک استوانه توخالی است که قسمت تحتانی رحم یک زن را به واژن خود متصل می کند. بیشتر سرطانهای دهانه رحم در سلولهای سطح دهانه رحم شروع می شود. سرطان دهانه رحم زمانی یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در میان زنان آمریکایی بود. از زمان گسترده شدن آزمایشات غربالگری ، این تغییر کرده است.

برنامه تازه برای پیشگیری و درمان سرطان دهانه

یکتا مگ | سرویس اخبار – ۱۹۴ کشور عضو سازمان بهداشت جهانی توافق کرده‌اند که برای ریشه‌کنی سرطان دهانه رحم تلاش کنند. سالانه ۵۷۰ هزار زن در سراسر جهان به این نوع سرطان مرگبار مبتلا می‌شوند و بیش از ۳۰۰ هزار زن مبتلا به این بیماری نیز جان خود را از دست می‌دهند. در مجمع بهداشت جهانی امسال راهبرد جدیدی برای تسریع ریشه‌کنی سرطان دهانه رحم تصویب شد.

برنامه تازه برای پیشگیری و درمان سرطان دهانه

سرطان دهانه رحم یک بیماری قابل پیشگیری با واکسن است و در صورت تشخیص زودهنگام می‌توان آن را درمان کرد. مقامات بهداشتی می‌گویند برای از بین بردن این بیماری، که چهارمین سرطان شایع در بین زنان است، ابزارهایی در سراسر جهان وجود دارد.

سازمان بهداشت جهانی در این راهبرد تازه خواستار واکسینه شدن تمام دختران با واکسن «اچ‌پی‌وی» (ویروس پاپیلومای انسانی) تا قبل از ۱۵ سالگی است. بنا بر این راهبرد، زنان بین ۳۵ تا ۴۵ سالگی باید دو بار غربالگری شوند و افرادی که به سرطان دهانه رحم مبتلا هستند، تحت درمان قرار بگیرند.

در حال حاضر گاه در برخی مناطق یکماه طول می‌کشد تا نتیجه برخی از آزمایش‌های رایج به دست فرد آزمایش‌‌شده برسد. اما دکتر پرینسس نوثمبا سیمللا، معاون دبیرکل سازمان بهداشت جهانی، می‌‌گوید فناوری‌های جدیدی بر اساس هوش مصنوعی سرطان دهانه رحم را طی تنها ۱۵ تا ۲۰ دقیقه تشخیص می‌دهند.

خانم سیمللا می‌گوید تشخیص سریع سرطان دهانه رحم نجات‌دهنده بسیاری از زنان در مناطق در حال توسعه است، چرا که می توان بیمارانی که در وضعیت پیش‌سرطانی قرار دارند را همان‌جا و بدون نیاز به بازگشت دوباره به مرکز درمانی، تحت درمان قرار داد.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید