پرداخت بسته حمایتی وام ۱ تا ۲ میلیون تومانی در جریان کرونا

پرداخت بسته حمایتی وام ۱ تا ۲ میلیون تومانی در جریان شیوع ویروس کرونا و آسیب دیدن کسب‌وکارها دولت بسته حمایتی تعریف کرد که یکی از گزینه‌های آن ارائه تسهیلات بین یک تا دو میلیون تومانی از محل منابع بانک‌ها به گروه‌های آسیب‌دیده بود؛ گفته‌شده بود که این تسهیلات به‌حساب یارانه واریز خواهد شد.

پرداخت بسته حمایتی وام ۱ تا ۲ میلیون تومانی در جریان کرونا

اما چندی پیش معاون اول رئیس‌جمهور طی بخشنامه‌ای دستورالعمل اجرای طرح «خرید اعتباری اضطرار ناشی از شیوع ویروس کرونا» را به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ کرد که در ماده (۵) آن تأکید شده است این اعتبار به‌صورت نقد یا برای خرید کالا ازجمله کالاهای اساسی در مراکز خدماتی و فروشگاه‌های سراسر کشور معتبر است. این موضوع موجب شد تا ابهاماتی در مورد نحوه پرداخت ایجاد شود مبنی بر اینکه قرار است تسهیلات موردنظر در قالب کارت اعتباری از سوی بانک‌ها به افراد تعیین‌شده اختصاص پیدا کنند.

نحوه باز پرداخت بسته حمایتی وام ۱ تا ۲ میلیون تومانی

اما پیگیری از سازمان برنامه‌وبودجه از این حکایت دارد این‌گونه نیست و طبق اعلام اولیه مبالغ بین یک تا دو میلیون تومان به‌حساب یارانه افراد واریز می‌شود و آنان می‌توانند از آن به هر طریقی استفاده کنند.

نحوه باز پرداخت بسته حمایتی وام ۱ تا ۲ میلیون تومانی در جریان کرونا بعد از سه ماه تنفس با دوره ۲۴ ماهه است و اقساط آن از محل یارانه نقد و یا کمک معیشتی که در هرماه به‌حساب خانوارها واریز می‌شود، کم خواهد شد. در عین حال که سود متعلق به این تسهیلات که دریافت‌کننده پرداخت می‌کند چهار درصد است؛ البته بانک‌ها ۱۲ درصد سود دریافت می‌کنند که هشت درصد آن را سازمان برنامه‌وبودجه پرداخت خواهد کرد.

چهار میلیون نفری که تسهیلات بین یک تا دو میلیون تومانی را دریافت می‌کنند افراد فاقد درآمد ثابت هستند که طبق آنچه پیش‌تر در چند گروه شغلی تعریف‌شده بودند، عبارت‌اند از: مراکز تولید و توزیع غذاهای آماده اعم از رستوران‌ها، بوفه‌ها، طباخی‌ها، تالارهای پذیرایی، قهوه‌خانه‌ها، اغذیه‌فروشی‌ها و موارد مشابه که به تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت در گروه اول قرار دارند.

همچنین گروه دوم شامل مراکز مربوط به گردشگری شامل هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها، مجتمع‌های جهانگردی و گردشگری، مهمان‌پذیرها، مهمانسراها، مسافرخانه‌ها، زائرسراها، مراکز بوم گردی، مراکز اقامتی و پذیرایی و تفریحی و خدماتی بین‌راهی و موارد مشابه که به تشخیص وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این گروه قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید : میزان افزایش حقوق بازنشستگان در سال ۹۹

گروه‌های بعدی نیز عبارت‌اند از «حمل‌ونقل عمومی مسافر درون‌شهری و برون‌شهری اعم از هوایی، جاده‌ای، ریلی دریایی»، «دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری»، «تولید و توزیع پوشاک»، «تولید و توزیع کیف و کفش»، «مراکز توزیع آجیل، خشکبار، قنادی، بستنی و آبمیوه»، «مراکز و مجتمع‌های ورزشی و تفریحی»، «مراکز و مجتمع‌های فرهنگی و آموزشی» و همچنین «مراکز تولید و توزیع و فروش صنایع‌دستی». پرداخت بسته حمایتی وام ۱ تا ۲ میلیون تومانی در جریان کرونا

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید